Home
  • Opleidingen
  • Lessenrooster
  • Punten
  • Documenten
    • Algemeen
    • Contracten
  • WPL
  • Aanmelden
  • Opleidingen
  • Lessenrooster
  • Punten
  • Documenten
    • Algemeen

      Raadpleeg alle algemene documenten.

    • Contracten

      Raadpleeg al je contracten van de opleidingen die je volgt.

  • WPL
  • FAQ
    • Aanmelden
    • Algemeen
    • Studeren bij Syntra
    • Financiële voordelen
    • Inschrijven & betalen
    • Toelatingsvoorwaarden & vrijstellingen
    • Algemeen
    • Online lessen & leerplatform
    • Algemeen
    • Examens
    • Diploma
    • Algemeen
    • Attesten
    • Stage & verzekering

Ben ik verplicht aanwezig te zijn?

Jouw aanwezigheden worden geregistreerd en we raden je aan zo veel als mogelijk aanwezig te zijn. Dat is namelijk van essentieel belang om alle kennis te vergaren en je optimaal voor te bereiden op je examens en de beoogde leeruitkomst te behalen. Let wel: voor Vlaams Opleidingsverlof, KMO-portefeuille, Groeipakket (kinderbijslag) gelden andere, strenge regels op vlak van aanwezigheden. Deze dien je dan ook te respecteren om in aanmerking te komen voor je tegemoetkoming. Ook zijn er bepaalde lesmodules waar wel 100% aanwezigheid verwacht wordt om te slagen (bv veiligheid).

Hoe kan ik mijn aanwezigheden opvolgen?

Via jouw cursistenportaal kan je bij elke opleiding je aan- en afwezigheden opvolgen.

Een van mijn aanwezigheden is niet correct, wat kan ik doen?

Je hebt de mogelijkheid om een opmerking in te dienen bij elke aanwezigheid. Na het indienen van de opmerking verschijnt in het cursistenportaal dat de aanvraag 'in behandeling' is. Van zodra de opmerking/aanwezigheid wordt verwerkt door de campusmedewerker, verschijnt in het portaal naast het lesmoment de status 'behandeld'. 

Dien ik mijn afwezigheden te wettigen?

Je hoeft je afwezigheden niet te wettigen; je bent dus ofwel aanwezig of afwezig. Let wel dat dit mogelijke gevolgen heeft op vlak van slagen en recht op tegemoetkomingen zoals voor Vlaams Opleidingsverlof, KMO-Portefeuille en Groeipakket (kinderbijslag).

Zijn er lesvrije periodes?

Ja, op feestdagen en tijdens schoolvakanties heb je geen les. Uitzonderingen hierop zijn mogelijk ihkv inhaallessen. Raadpleeg steeds je lessenrooster via het cursistenportaal.

Waar kan ik mijn lessenrooster vinden?

Je actuele lessenrooster vind je terug onder de rubriek - lessenrooster. Je vindt er terug wanneer je les hebt, in welk lokaal en of deze les op de campus of online doorgaat. Raadpleeg dus geregeld je lessenrooster zodat je steeds de juiste info hebt.

Is er geprint cursusmateriaal beschikbaar bij mijn opleiding?

Syntra zet volop in op het digitale verhaal. Als er in onze opleidingen enige vorm van cursus(materiaal) beschikbaar is,  dan bezorgen we dit in principe digitaal. Dit is een bewuste ecologische keuze.

Liever een uitgeprinte cursus? Je kan voor een aantal opleidingen beroep doen op de printservice en thuisbezorging door partner Universitas. Deze service is vrijblijvend en niet inbegrepen in het inschrijvingsgeld. Meer informatie vind je hier 

Waar kan ik de handboeken aankopen die bij mijn opleiding horen?

Als er bij jouw opleiding handboeken aangekocht dienen te worden, bieden we hierbij de vrijblijvende service aan om deze via Standaard Boekhandel aan te kopen. Meer informatie vind je hier.

Dien ik me te houden aan bepaalde afspraken en regels als ik een opleiding volg bij Syntra?

Ja, een opleiding volgen bij Syntra AB is vrijwillig maar zeker niet vrijblijvend. Om alles vlot te laten verlopen, hebben we daarom een aantal afspraken vastgelegd. Deze kan je hier nalezen.

Kan ik switchen van een avond- naar een daggroep?

Neen, dit is niet mogelijk. Het tempo van dag- en avondgroepen is namelijk verschillend, bovendien worden de lessen vaak gegeven door andere docenten.

Ik wil mijn opleiding graag annuleren, wat moet ik doen?

Je kan je opleiding enkel schriftelijk annuleren. Gebruik hiervoor het formulier op www.syntra-ab.be/annulaties. Je annulatie wordt conform onze algemene voorwaarden afgehandeld.

Ik ben niet tevreden over mijn opleiding, bij wie kan ik terecht?

Onze baliemedewerkers zijn je eerste aanspreekpunt. Ook kan je steeds terecht bij je opleidingscoördinatoren, product- of campusmanagers. Zij zoeken zo snel mogelijk een oplossing. Geraken jullie er samen niet uit, dan is er altijd nog onze ombudsdienst (ombudsdienst@syntra-ab.be) .

Wie heeft er toegang tot mijn studiedossier?

Als jij je inschrijft in een opleiding, ga jij een contract aan met de opleidingsinstelling, waardoor je automatisch toegang hebt tot je studiedossier (lessenrooster, aanwezigheden, punten, …).

Elke andere persoon dan jijzelf is voor de opleidingsinstelling een ‘derde’. Volgens de Belgische en Europese privacywetgeving kunnen opleidingsinstellingen geen informatie aan derden geven over personen die in hun bestanden zitten, tenzij deze personen hiervoor uitdrukkelijk toestemming geven.

Waar kan ik het beleid terugvinden van Syntra AB over het gebruik van AI tijdens mijn opleiding?

We ontwikkelden voor onze cursisten een duidelijk kader om AI op een zinvolle, transparante en eerlijke manier in te zetten binnen onze beroepsgerichte opleidingen. Dit kan je hier (https://www.syntra-ab.be/ai-bij-syntra) nalezen.

Rek.nr.: BE37 7330 1153 3128 (KREDBEBB) - BTW: BE 410.797.275
Copyright 2002-2025 Syntra Antwerpen en Vlaams-Brabant vzw

  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Privacy policy